.: TURISTICKÉ ZNAČENÉ TRASY :.
Užitečné tipy
- Plánovanou trasu pochodu je vhodné si dopředu nastudovat v turistické mapě a turistickém průvodci.
- Hlavní pozornost věnujeme křížením cest ve volném terénu a křižovatkám ulic při průchodu obcemi.
- Pokud projdeme větší vzdálenost (asi 300m) s dostatkem objektů vhodných pro umístění značky a značku nenajdeme, zvolili jsme pravděpodobně nesprávný směr. Vrátíme se na poslední řádně vyznačkované místo a hledáme správný průběh trasy.
- Při příchodu na větší volné plochy s málo zřetelnými pěšinami, pozorně prohlédneme protilehlý okraj porostu, jestli neobjevíme poutací značku větších rozměrů - tzv. volavku.
- Je-li rozpor mezi malovanými značkami a informačními prvky, držíme se zásadně směru určeného malovanými značkami. Při změnách v síti tras se aktualizované informační prvky zpravidla vyvěšují s určitým odstupem z důvodu časové náročnosti jejich výroby.
- Značené trasy, s vyjímkou tras lyžařských, jsou použitelné v plném rozsahu jen v terénu bez sněhové pokrývky.
- Nedostatky ve značení se mohou vyskytnout vlivem vnějších zásahů, např. rozoráním polních cest, vybudováním ohrad, vznikem nových cest v lesích apod., které narušují průchodnost tras a orientaci.
- Turistické značení je chráněno zákonem, ale bývá často úmyslně poškozováno, což může způsobit těžkosti v orientaci.
- Při použití turistické mapy staršího data vydání je potřebné věnovat zvýšenou pozornost sledování turistických značek. Zrušené značky jsou zatřeny khaki barvou, v méně známém terénu je vhodné se vrátit, protože zrušení trasy bylo pravděpodobně provedeno z důvodu neprůchodnosti trasy.
- Při značkování některých tras nemohla být dodržena pravidla značkování, což může způsobit nečitelnost značek, jejich nedostatečnou hustotu a nesoulad s mapou.
- Při pochodu se díváme i nazpět, abysme se přesvědčili, jestli značení v protisměru není pro orientaci spolehlivější.
- Nebuďme netrpěliví a neopouštějme nedostatečně označenou trasu, v neznámém terénu je i takováto cesta spolehlivějším vodítkem než samotná mapa.